HET GROTE EN KLEINE VERHAAL

12 oktober 2021

arrow_back Ga terug

Een korte introductie… Met een achtergrond in ontwikkelingspsychologie en tien jaar ervaring met jeugdhulpverlening, gooide ik een goede elf jaar geleden het roer om. Ik legde me toe op assessments, coaching en organisatieadvies. Na acht jaar bij een grote adviesorganisatie doe ik dat werk nu al weer drie jaar hier bij iScreen: het bieden van teambegeleiding, -coaching en organisatieadvies, het begeleiden van cultuuromslagen, aan de slag met thema’s als leiderschap, regie nemen over je loopbaan.

Ik ben graag ‘buiten’, bij onze klanten; die dynamiek, de alertheid en de vaak hoge intensiteit zijn uitdagend. Mijn klanten houden me scherp.

Het kleine verhaal

Regelmatig komt een vraag binnen als individuele vraag: ‘iemand die vastloopt’. Het werk gaat niet meer soepel en problemen stapelen zich op. De manager of een HR-functionaris zoekt contact. Gewoonlijk organiseren we vervolgens een gesprek met de vastlopende medewerker.

Het kleine verhaal is een verhaal van zoeken en herijken. Iemand de spiegel voorhouden en stimuleren om naar zichzelf te kijken: ‘Wat wil ik eigenlijk?’ ‘Wat is mijn rol in het team?’ ‘Ben ik hier nog wel op mijn plek?’ ‘Waar wil ik naartoe?’ Met de inzet van een assessment, belevingssessie of via een aantal coachingsgesprekken verkennen we kwaliteiten, drijfveren, voorkeuren, energiegevers en -vreters en dergelijken. De inzet van vragenlijsten – al dan niet online – kunnen hierin verder inzicht geven.

Niemand is een eiland

De begeleiding van deze medewerker is de kern van mijn opdracht bij een dergelijke individuele vraag. Op weg naar beter, plezieriger en zinvoller werk, op weg naar een volgende stap in de persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. Daar houdt mijn verantwoordelijkheid echter niet op. Bijna nooit heeft een medewerker in haar eentje een probleem. Collega’s hebben er mee te maken, worden er door beïnvloed of zijn onderdeel van het probleem. De medewerker maakt deel uit van een groep, en is vaak eenvoudigweg de eerste waarbij de problemen zich manifesteren. In veel gevallen zijn er in het team waar diegene werkt meerdere problemen… en niet zelden spelen thema’s als leiderschap in een organisatie, cultuur, historie en dergelijke een grote rol.

Daarmee wordt het kleine verhaal een groter verhaal.

In gesprek met je baas

De overgang van het kleine naar het grotere verhaal is lastig. Op dit moment van het proces begeleid ik die ene medewerker. Ik ben er voor haar. Ik stem met haar af wat we wel en niet bespreken in het driegesprek met de manager. Ik volg de wensen van die medewerker. En als die op dat moment het gesprek met haar baas liever niet aangaat dan heb ik dat te respecteren.

In de meeste gevallen gaan medewerkers het gesprek wél aan; bijna altijd tot grote opluchting van iedereen. Ook de manager. Die voelt de sfeer in haar team ook aan en weet dat er iets speelt. Pas nu het open en bloot op tafel ligt, kunnen er vervolgstappen genomen worden. Daar kunnen we in begeleiding, coaching, teambegeleiding veel in betekenen. Ik help vanaf dat moment meerdere mensen met hun kleinere, en gezamenlijk al wat grotere verhaal.

In een wat groter kader zijn deze trajecten de kern van mijn werk. We willen iets toevoegen aan de ontwikkeling van individuen en teams, perspectief geven en zelfregie en leiderschap stimuleren. Tegelijkertijd is het mijn verantwoordelijkheid om ook de omgeving waar dit in gebeurt mee te nemen. Daar kan vaak veel verbeterd worden.

Het grote verhaal

Het verhaal van één iemand wordt dat van een team, een afdeling en uiteindelijk dat van beleid en bestuur. Mensen die zich niet gezien of gehoord voelen, die afgerekend worden op onderwerpen waarvoor ze niet de volledige verantwoordelijkheid kunnen nemen, managers die zoekende zijn en zich moeilijk kwetsbaar kunnen opstellen in een klimaat dat dat niet toestaat. Om tot wezenlijke verandering te kunnen komen, wil ik werken op die drie niveaus: het persoonlijke verhaal van mensen die willen veranderen, het verhaal van die mensen onderling en het verhaal van het systeem waarin ze zich ontwikkelen.

Zoals je kunt verwachten is het kleinste verhaal soms acuut, vaak dynamisch, veranderlijk en vraagt het veel aandacht. Het grote verhaal kan taai, traag en weerbarstig zijn. Het helpt om door de verhalen heen mee te kijken, verandering te motiveren en de mensen uit te dagen om zichzelf en eigen werk en handelen kritisch te blijven bekijken. Alleen zo komen we van performance management naar talent management en kan mijn werk ook preventief werken.

 

Neem contact op

- Esther Ramaekers, Senior adviseur/ Ontwikkelpsycholoog NIP

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze site te laten werken en u de meest relevante ervaring te geven door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "Accepteer alle" te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van alle cookies, of u kunt ze weigeren door op "Weiger alle" te klikken. Bekijk onze Privacy policy