PERSOONLIJKE GROEI ALS SLEUTEL TOT SUCCES: SAMENWERKING MET WUR

15 januari 2025

arrow_back Ga terug

Sinds 2016 werken we samen met Wageningen University & Research (WUR) aan de persoonlijke en talentontwikkeling van studenten. We spraken hierover met Gineke Boven, studieadviseur voor de bachelor Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen en de master Consumer Studies, die vanaf het begin betrokken is bij deze samenwerking.

In 2014 kwam het UWV bij de WUR met een zorgwekkende observatie: veel jonge mensen kregen al vroeg te maken met burn-outklachten. Dit bracht de vraag op of de focus in het onderwijs wel voldoende lag op persoonlijke ontwikkeling, naast de vakinhoudelijke vaardigheden.

Toen de opleiding Consumer Studies op zoek ging naar geschikte tools voor persoonlijke ontwikkeling, kwam ze in aanraking met de aanpak van iScreen. Dit bleek het gewenste keerpunt te zijn: niet langer stond de vraag centraal ‘wat kan ik?’, maar juist ‘waar krijg ik energie van?’ en ‘wat past bij mij?’. De vragenlijsten over communicatiestijl, karakterprofiel en 360° feedback zijn sinds 2017 geïntegreerd in een persoonlijk professionaliseringsprogramma. Hiermee krijgen studenten waardevol inzicht in hun talenten en energiebronnen.

Dit programma heeft inmiddels al jaren een vaste plek binnen het curriculum, ook in de Bachelor Economie en Beleid en de Bachelor Animal Sciences. De studieadviseurs zien dat het programma resulteert in drie soorten gesprekken met studenten:

Bevestiging en zelfvertrouwen: Studenten die al bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling, krijgen bevestiging van hun sterke punten. Dit werkt vooral motiverend voor studenten met een lager zelfvertrouwen. Gineke vertelt hoe zij vaak ziet dat analytische en strategische studenten zich in groepen stilhouden, omdat ze denken dat iedereen hetzelfde ziet als zij. Het besef dat hun inzicht een uniek talent is, geeft hen de moed om actiever deel te nemen en soms zelfs leiderschap op te nemen in groepsopdrachten.

Nieuwe ontdekkingen: Sommige studenten ontdekken nieuwe aspecten van zichzelf, wat leidt tot verrassende inzichten. Gineke herinnert zich een student uit een dominant, resultaatgericht gezin die ontdekte dat haar eigen voorkeuren veel meer gericht waren op samenwerking. Door deze ontdekking kon zij beter omgaan met de verwachtingen van haar omgeving en haar eigen behoeften beter communiceren.

Ontwikkeling van zelfbewustzijn: Voor een derde groep studenten is het concept van persoonlijke ontwikkeling nog nieuw en soms uitdagend. Deze studenten leren nieuwe manieren om over hun kwaliteiten en voorkeuren te praten, wat hen helpt bij het ontwikkelen van reflectieve vaardigheden en het verbeteren van hun zelfinzicht.

Voor Gineke heeft deze aanpak haar werk als studieadviseur enorm verrijkt. Door de diepere inzichten die studenten opdoen, kunnen gesprekken sneller de kern raken en wordt er gerichter ondersteuning geboden. Studenten leren hun eigen voorkeuren te begrijpen en ontwikkelen zich, ieder op hun eigen tempo, op een manier die hen gedurende hun carrière zal blijven helpen.

Deze samenwerking toont aan hoe belangrijk het is om naast vakkennis ook aandacht te besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Het is een investering die studenten helpt hun potentieel volledig te benutten, zowel binnen hun studie als in hun toekomstige loopbaan.

Vanuit deze visie zijn we in 2023 ook begonnen aan het verdiepen van deze inzichten in de master Consumer studies. Hier zullen we in Maart meer over delen in een vervolgblog.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze site te laten werken en u de meest relevante ervaring te geven door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "Accepteer alle" te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van alle cookies, of u kunt ze weigeren door op "Weiger alle" te klikken. Bekijk onze Privacy policy